Kosttips

gör roliga figurer med grönsaker

  • Försök att låta bli att äta ute på restauranger och kiosker allt för ofta. Det lönar sig både ekonomiskt och hälsosamt i längden att äta hemma.
  • Låt barnen vara med i köket vid matlagningen när tid finns över, exempelvis på helger. Lär barnen att handskas med råvaror och informera om vad som är bra att äta mycket av och mindre av. Träna på så vis hela familjen till bättre matvanor.
  • Se till så att bra råvaror alltid finns hemma, byt åtminstone ut varor som återkommer i kosten ofta till nyckelhålsmärkta varor. Byt exempelvis ut mjölpasta till fullkornspasta, fet korv till mager korv.
  • Undvik att köpa hem kakor, godis, saft, läsk, chips och glass.
  • Grilla, koka och halstra istället för att steka.
  • Hitta på roliga recept och gör maten lekfull. Exempelvis går det att göra egna pizzor av vanliga små tekakor där banen får garnera dessa själva. Med tandpetare, tomater, morötter med mera kan man exempelvis göra roliga djur, bilar och så vidare.
  • Ät frukt som efterrätt. Undvik glass, tårta och kakor, om inte vid speciella tillfällen.
  • Byt ut vanlig glass mot isglass. Isglass innehåller cirka 1/3 av kaloriinnehållet i vanlig glass.
  • Byt gärna ut choklad och annat godis mot popcorn eftersom popcorn är svårare att överäta.
  • Undvik att skölja ner godis med saft eller läsk, drick istället mineralvatten med essens. Dessa drycker skall dock inte förekomma frekvent.
  • Lär barnen äta efter tallriksmodellen. Denna går att följa såväl i skolan som hos farmor eller kompisen. För att se tallriksmodellen klicka i vänsterspalten på rubriken: Tallriksmodellen.
  • Låt barnen göra egna nyttiga snacks och mellanmål. Lär dem dock först vilka råvaror som man bör använda sig av.
  • Tvinga aldrig dina barn att äta om dessa inte vill äta. Lär banen redan som små att få testa det mesta i matväg för att de senare inte skall vara så kräsna.
  • Lägg hellre upp små portioner i skålar eller på tallriken så att barnen inte överäter. Att äta med ögonen kan ibland göra att man bli mättare fortare.
  • Vänta med att låta barnen smaka godis, dricka, chips och annat tills ni anser att det blir för svårt att undvika för barnen. Om småbarn aldrig får lära sig att äta detta och tycka detta är gott så kommer de aldrig heller att efterfråga detta.
  • Laga din egen barnmat, för barnmatsbrukar som du köper på affären innehåller ofta för mycket socker.
  • Uppmärksamma kaloriinnehåll i olika livsmedel och maträtter innan du handlar.
  • Undvik söta flingor, yoghurtar, juicer och brödsorter i mängder.
  • Inför en dag i veckan då godis och liknande tillåts, exempelvis en lördag och håll sedan fast vid det!




Senaste inläggen

Länklista